پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | روند بازار طلا و سکه کاهشی است؟ پیش‌بینی بورس برای فردا دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | بی‌اعتنایی بازار سهام به اصلاحیه مالیاتی واریز ۸ میلیون تومان حج به حساب چه زائرانی بوده است؟ ریزش قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی در بازار امروز | کدام خودرو ۷۰میلیون تومان پایین آمد؟ (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) زمان واریز مرحله سوم سود سهام‌عدالت مشخص شد | اعلام جزییات واریز سود سهام‌عدالت متوفیان ماجرای خرید و فروش کارتن‌ لوازم خانگی کره‌ای با قیمت‌های میلیونی چیست؟ قیمت شکر افزایش یافت (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) فروش ۴ تن طلا در ۲۵حراج | نیم تن طلا امروز فروخته شد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) طرح فروش محصولات سایپا از روز چهارشنبه (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز می‌شود + جزئیات رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد: حدود ۲۰۰ واحد صنفی طلا فروش همچنان پلمب هستند الزامات حضور موثر ایران در آینده بازار و اقتصاد افغانستان خام‌فروشی؛ سهم ایران از صادرات ۹۸ درصدی زعفران به جهان سقف هر کارت آزاد سوخت ۷ هزار لیتر است | سوخت‌گیری با کارت شخصی به ۸۰ درصد رسید حمایت مهم شاخص کل از دست رفت + نمای پایانی بورس (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) مقایسه وضعیت سد‌های خراسان رضوی با سد‌های کشور، در سال آبی ۱۴۰۲ آخرین قیمت مدل‌های آیفون در بازار (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایران بنزین یورو۵ تولید می‌کند فرماندار مشهد: تکمیل پروژه‌های انتقال آب به مشهد نیازمند تامین اعتبار کشوری است منتظر واریزی بزرگ دولت در خردادماه باشید + جزئیات قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشکلات صنف طلافروشان مشهدی پیگیری شده و رفع پلمب مغازه‌ها آغاز شد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش ۴۰۰ هزار تومانی قیمت سکه تمام | حباب سکه کمتر شد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | نوسانات همچنان گریبان‌گیر بازار خودرو (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت رهن و اجاره آپارتمان در منطقه ارشاد مشهد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۳ واحد صنفی موبایل فروشی در مشهد افزایش ۴۰ درصدی هزینه ساخت ملک | چرا بازار مسکن در رکود هم رشد می‌کند؟
سرخط خبرها

آخرین قیمت‌ها از شب یلدا ۱۴۰۱ | شب چله با طعم گرانی

  • کد خبر: ۱۴۱۱۱۶
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
آخرین قیمت‌ها از شب یلدا ۱۴۰۱ | شب چله با طعم گرانی
شب یلدا ایرانی یا همان شب چله از آن مناسبتهایی است که قدیم ایام بدون تنقلات آجیل ، شیرینی و میوه نمی توان گذراند. اما شب یلدا تحت تاثیر افزایش قیمت ها خرید و میزان مصرف مردم را هم تحت تاثیر قرار داده است. 

به گزارش شهرآرانیوز، شب یلدا ایرانی یا همان شب چله از آن مناسبتهایی است که قدیم ایام بدون تنقلات آجیل ، شیرینی و میوه نمی توان گذراند. اما شب یلدا تحت تاثیر افزایش قیمت ها خرید و میزان مصرف مردم را هم تحت تاثیر قرار داده است.  قدرت خرید و شور و اقبال شهروندان در روزهای منتهی به شب یلدا به دلیل گرانی‌ اقلام خوراکی کم شده و بازار میوه و آجیل و شیرینی به رغم وفور کالا رونق ندارد.
اگرچه گرانی‌ها بازار شب یلدا را کم رونق کرده اما ایرانی‌ها این آئین کهن را که نماد روشنایی و حیات است، مانند نوروز تحت هر شرایط و با سفره‌های کوچک‌تر گرامی می‌دارند.

قیمت آجیل در بازار چند؟

متوسط قیمت یک کیلو آجیل مخلوط اقتصادی در آجیل فروشی های میدان توحید از ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۶۰۰ هزار تومان هم می‌رسد. قیمت آجیل اقتصادی حدود ۲۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. ما برای این سفره ۸۰۰ گرم از یک آجیل مخلوط ۲۵۰ هزار تومانی درنظر گرفته ایم که هزینه آن ۲۰۰ هزار تومان شده است. این آجیل شامل تخمه کدو، تخمه جابانی، پسته نمکی و مغز بادام درختی و بادام زمینی بود. برای گذراندن شب یلدا همراه با تنقلات ۴۰۰ گرم تخمه آفتابگردان دورسفید تازه با میانگین قیمت ۱۰۰ هزارتومان به این سفره اضافه کردیم که با آن، مجموع آجیل‌های سفره به ۲۴۰ هزار تومان رسید.
نکته قابل‌توجه این است که اختلاف قیمت در آجیل و خشکبار بسیار زیاد است و در برخی موارد این اختلاف قیمت بسته به نوع کیفیت حتی به بالای ۲۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد. قیمت یک کیلو تخمه کدو حتی از قیمت یک کیلو گوشت هم فراتر رفته است. قیمت این محصول پرطرفدار از کیلویی ۱۵۰ هزار آغاز می‌شود و به ۳۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.

آخرین قیمت‌ها از شب یلدا ۱۴۰۱ | شب چله با طعم گرانی
شاید از نخودچی و بادام زمینی بتوان به‌عنوان ارزان‌ترین نوع آجیل نام برد که قیمت آن از برنج ایرانی که مدت‌هاست از سفره بسیاری از خانواده‌ها حذف شده، فراتر رفته است. در حال حاضر نخودچی بین ۷۰ هزار تا ۹۰ هزار تومان و بادام‌زمینی بین ۹۰ هزار تا ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارند.
علیرضا ارزانی ممقانی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد، درباره بازار آجیل در آستانه شب یلدا و تمهیدات در‌نظر‌گرفته‌شده تصریح کرد: شب یلدا با توجه به اینکه آیین باستانی ایرانیان است، مردم معمولا خرید خود را در هر شرایط و گرانی با توجه به وضع مالی‌شان انجام می‌دهند. کاهش ارزش پول ملی و ثابت‌بودن حقوق و درآمد‌ها دست‌به‌دست هم داده است تا تقاضا را تحت‌تأثیر بگذارد و خرید را به‌صرفه‌تر انتخاب کنند و به‌عبارتی آجیل اقتصادی را برای خرید انتخاب کنند.
وی گفت: کمبودی در عرضه اقلام آجیل و خشکبار نداریم و نسبت به سال گذشته افزایش قیمتی را لحاظ نکردیم، اما کاهش ارزش پول است که مردم را اذیت می‌کند و بازار را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

آخرین قیمت‌ها از شب یلدا ۱۴۰۱ | شب چله با طعم گرانی

از نرخ مصوب شیرینی شب‌ یلدا در مشهد چه خبر؟

در آستانه شب یلدا نرخ مصوب پنج نوع شیرینی پر مصرف از سوی کمیسیون نظارت  تعیین شده و به اتحادیه ها اعلام شد . بر این اساس هر کیلو شیرینی دانمارکی معمولی درجه ممتاز ۱۱۰ هزار تومان، درجه یک ۹۰ هزار تومان و درجه دو ۷۵ هزار تومان و هر کیلو شیرینی زبان معمولی درجه ممتاز ۱۰۵ هزار تومان، درجه یک ۸۵ هزار تومان و درجه دو ۷۰ هزار تومان است.
قیمت هر کیلو شیرینی "سلی" معمولی درجه ممتاز ۱۱۰ هزار تومان، درجه یک ۹۰ هزار تومان و درجه دو ۷۵ هزار تومان و همچنین قیمت هر کیلو شیرینی "گته و پاپیون" معمولی درجه ممتاز ۱۰۵ هزار تومان، درجه یک ۸۵ هزار تومان و درجه دو ۷۰ هزار تومان می‌باشد.
براساس گفته اتحادیه شیرینی فروشان مشهد، اعضای این اتحادیه در نرخ گذاری تابع قانون نظام صنفی هستند که بر اساس ماده پنج این قانون، نرخ گذاری‌ها گروه بندی یا اولویت بندی شده و پنج نوع شیرینی مشمول نرخ گذاری گروه ۲ است که باید توسط کمیسیون نظارت استان تعیین شود.
براساس همین قانون تعیین نرخ اقلامی که در اولویت سوم نرخ گذاری قرار می‌گیرند، برعهده واحد‌های صنفی گذاشته شده است که واحد‌ها براساس قیمت تمام شده شیرینی و با احتساب سود متعارف خود، نرخ شیرینی را تعیین می‌کنند.

انار و هندوانه گل سر سبد میوه های یلدایی، در بازار چند؟

قیمت انار، به عنوان گل سرسبد میوه های یلدایی، دربازار  از ۱۵ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۴۵ هزار تومان هم ادامه دارد. قیمت میوه متناسب با منطقه ای ک هدر شه ر قراردارد بر قیمت نهایی میوه تأثیرگذار است، انار باکیفیت در مرکز شهر با قیمت هرکیلو ۳۲ هزار تومان است. قیمت چهار عدد انار از این نوع ۳۵ هزار تومان شد. هندوانه، دومین میوه پرمصرف در شب بلند سال، هم قیمت‌های متفاوتی دارد، میانگین قیمت این میوه سرد برای هر کیلو ۱۰ هزارتومان است. بر این اساس یک هندوانه تقریبا چهارکیلویی برای ما ۴۰ هزارتومان تمام شد. 

آخرین قیمت‌های شب یلدا ۱۴۰۱ | شب چله با طعم گرانی
بر اساس اعلام اتحادیه میوه و تره بار مشهد نرخ هر کیلوگرم انگور بی‌دانه شاهرودی بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان، بِه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان، سیب بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان، کیوی بین ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.
قیمت هر کیلوگرم پرتقال تامسون شمال بین ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان، پرتقال جنوب بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان، لیموشیرین بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان، نارنگی بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان، نارنج بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان، لیموترش سنگی بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان است.
خیارهم طی روز‌های گذشته افزایش قیمت داشته است، هر کیلوگرم خیارجیرفت گلخانه‌ای بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان، خیار معمولی هم حدود قیمت ۱۵ هزار تومان است. گوجه‌فرنگی بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان، سیب‌زمینی نو بین ۱۷ تا ۲۰ هزار تومان، پیاز قرمز بین ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان، پیاز زرد هم به دلیل صادرات آن افزایش قیمت داشته است بین ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین قیمت هر کیلو کدو حلوایی هم حدود قیمت ۱۵ هزار تومان است. 

آخرین قیمت‌ها از شب یلدا ۱۴۰۱ | شب چله با طعم گرانی

آخرین قیمت‌ها از شب یلدا ۱۴۰۱ | شب چله با طعم گرانی

طرح نظارتی اصناف ویژه شب یلدا در مشهد ورصد قیمت ها  از مبدأ تا مقصد 

امیر دلداری، رئیس کنترل و بازرسی اتاق اصناف مشهد، از طرح ویژه نظارتی شب یلدا خبر داد و گفته است: کنترل و رصد قیمت میوه در صدر طرح نظارتی ماست و مقرر شده از مبدأ که همان میادین میوه و تره‌بار است تا واحد‌های خرده‌فروشی ادامه داشته باشد.
به گفته وی، از ۲۳ آذرماه تا ابتدای دی‌ماه طرح نظارتی ویژه شب یلدا ادامه دارد، به‌طوری‌که تا امروز با حدود ۲۰ گروه نظارتی و حضور ۲۷ گشت در حوزه آجیل و خشکبار، میادین میوه و تره‌بار و صنف شیرینی‌فروشان، ۱۵۰۰ بازرسی انجام شده است. همچنین تاکنون ۱۴۵ بازرسی به ارزش ریالی ۱۸۵ میلیون تومان تنظیم و برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.
همچنین ناصر شعربافیان، مدیر نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با شهرآرانیوز درباره تمهیدات درنظرگرفته‌شده در آستانه شب یلدا گفت: در یک ماه گذشته ۱۰هزار و ۴۷۱ بازرسی انجام شده که از این تعداد، هزار و ۸۵۷ بازرسی مربوط به حوزه نان بوده است. همچنین ۶۰۶ پرونده به تعزیرات حکومتی ارسال شده که ۱۵۵ پرونده در حوزه نان و ۴۵۱ پرونده مرتبط با سایر اقلام است. براین‌اساس، ۱۴۶میلیارد و ۱۴۱میلیون و ۳۰۲هزار و ۲۵۷ ریال، ارزش ریالی تخلفات است که از این میزان ۳میلیارد و ۶۶میلیون و ۳۱۲هزار و ۳۸۰ ریال در حوزه تخلفات نانوایی‌ها بوده است.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->